Goodbeye Uganda, Holiday in The Netherlands and Hello Zanzibar!!!

Bijna een half jaar is het stil geweest op ons blog, maar we zijn terug met onze avonturen vanuit Afrika.
Na ons laatste bezoek vanuit Nederland in Oeganda (april) werd het weer laagseizoen op de lodge en hebben we veel gamedrives gedaan in ons park, we hebben zwemles gegeven aan ons personeel en  zijn langzaam gaan nadenken over onze plannen na Mihingo.

IMG_9971 img_5210 img_5155 img_9942 img_9940 img_0003

Vanuit Nederland kregen we veel verzoeken om terug te keren naar Europa of liever nog naar ons kikkerlandje, maar zelf waren wij eigenlijk nog niet uitgekeken in Afrika en dus startten we onze zoektocht naar een nieuwe uitdaging op dit prachtige continent. Een week in de hoofdstad werd er zelfs flink wat tijd  besteed aan solliciteren, zoeken, brieven schrijven etc.  Nieuwe managers voor Mihingo Lodge werden aangenomen en onze einddatum vastgezet op 9 augustus. We besloten onze lang geplande trip naar de top van de Nyiragongo krater in Congo te gaan maken voordat we Oeganda vaarwel zouden zeggen.

De Nyiragongo is een actieve vulkaan in het noordoosten van de Democratische Republiek Congo, hij is 3470 meter hoog en ligt in het Virunga National Park. Aangezien het niet overal in DRC even rustig was op dat moment (en nu al helemaal niet meer) was het niet super makkelijk om deze trip te organiseren, maar via het National Park kon alles goed geregeld worden (permits, visa, vervoer etc.). Als doorgewinterde Afrika-gangers besloten we met onze eigen auto (het was tenslotte de  ‘Iron Lady’) via Rwanda naar DRC te rijden. We reden in een halve dag van Mihingo naar Kigali, de hoofdstad van Rwanda, waar we 2 nachten zouden verblijven om de stad te verkennen. Rwanda ken je waarschijnlijk door de vreselijke genocide, ook wel de Rwandese burgeroorlog genoemd, die in 1994 aan ongeveer  1 miljoen Tutsi’s en gematigde Hutu’s het leven kostte. Maar Rwanda, het “land van duizend heuvels”  is daarnaast vooral prachtig groen en bedekt met theevelden, grasland, tropisch regenwoud en vulkanisch gebergte. Daarnaast is het momenteel een van de schoonste (plastic tassen zijn verboden) Afrikaanse landen en vind er nauwelijks corruptie plaats. Net als in Oeganda vind je hier berggorilla’s en zijn de inwoners van dit kleine landje erg vriendelijk. In Kigali bezochten wij het Kigali Genocide Memorial, een indrukwekkend museum over wat er in Rwanda heeft plaatsgevonden. Om dit te laten bezinken lunchten we ergens bij een hippe koffiebar en verder wandelden we wat door de stad. De dag erna zijn we via een slingerweg door de bergen naar de grens met Congo gereden. De auto laten we achter op de grens en gaan te voet de stad Goma in. De volgende dag staat de beklimming van de Nyiragongo op de planning, dus vroeg naar bed, wat niet erg is in een stad waar niet veel te beleven valt…  We regelen 2 motoren die ons in ongeveer 1 uur van Goma naar het Virunga National Park zullen rijden. Anna’s chauffeur is echter al weg gesjeesd voor Sverre goed en wel op die van hem gestapt is, wat de rit extra spannend maakt, omdat we elkaar direct al kwijt zijn. Na 1 straat met asfalt blijkt de rest van de stad en het land ook nog eens uit stof, stof en nog eens stof te bestaan, waardoor wij na een spannende tocht geheel bruin en vies aankomen op het startpunt van de trekking. De ranger ontvangt ons met Afrikaanse vriendelijkheid en opent op het gemakje het kantoor om ons aan te melden voor de trekking. Langzaam komen onze mede trekkers binnendruppelen (4 Nederlanders, 2  Indiërs, 4 Belgen, wij en ongeveer 15! Porters). Na ongeveer 2 uur zijn we compleet en starten we de klim. Elk uur hebben we 30 minuten pauze en na elke pauze verandert het landschap en daarmee ook het pad. Van gemakkelijk bospaadje tot een steeds steiler pad met steeds grovere lava stenen. Ook de lucht wordt steeds ijler, waardoor we hijgend, puffend en sommigen zelfs kruipend boven komen. Net onder de kraterrand staat een rij eenvoudige huisjes met daarin een plastic matje op de grond, ons onderkomen voor de komende nacht.

img_0046 img_0052 img_0042
Snel de tassen droppen en het laatste geklauter omhoog richting de rand van de krater…Wauw!!!! Fantastisch gaaf is het zicht op de kolkende lavamassa in de krater. Bier wordt opengetrokken en broederlijk gedeeld om samen te proosten dat we deze (toch wel pittige) tocht hebben volbracht. Langzaam wordt het donker en daalt de temperatuur tot net boven het vriespunt. In het donker licht de krater op en kleurt de lucht rood.

img_0096 img_0098 img_0058 img_0068-800x533 img_0072 img_0050
Na een snelle, simpele hap (broodje pindakaas en een kop thee) duikt iedereen zijn slaapzak in om de volgende dag voor de afdaling nog 1 keer te kunnen genieten van het prachtige uitzicht. De nacht is koud en we zijn blij als de dag aanbreekt zodat we weer wat kunnen bewegen. Nog een laatste blik op dit fantastische natuur fenomeen en dan start de afdaling. Ook nu worden er pauzes ingelast om de knikkende knieën wat rust te geven. Rond een uur of 1 ’s middags zijn we alweer beneden. Nog een laatste groepsfoto en dan is het tijd om via de stoffige weg Congo weer te verlaten. We verblijven nog een aantal nachten aan Lake Kivu aan de Rwandese kant van het meer (ook Congo grenst aan dit meer).  img_4970Bijgekomen van de trekking rijden we terug naar Oeganda om nog 2 nachten bij onze vrienden (Roos en Nand) in Lake Mutanda Lake Resort te verblijven (west Oeganda). Onderweg haakt er nog een liftend Nederlands stel aan, waar we ’s avonds het glas mee heffen. We genieten nog een laatste keer van de zonsondergang aan het prachtige Lake Mutanda, nemen afscheid van onze Oegandese (Hollandse) vrienden en rijden terug naar Mihingo.

Aangekomen bij Mihingo Lodge hebben wij nog maar 1 week te gaan voordat de nieuwe managers zullen aankomen. Het is een week vol laatste dingen regelen, afronden, overdracht schrijven en emotionele gesprekken met ons personeel. De week vliegt om en dan zijn Tiggy en James er ineens en begint het overdragen van 2 jaar werk. Het is een leuk, jong stel en we kunnen het gelukkig goed met hen vinden. Het overdragen gaat soepel en de nieuwe ‘Anna & Sverre’ pakken het snel op. Begin augustus hebben we een geslaagde goodbeye/welcome party met BBQ, een DJ, drinken, dansen, speeches en her een der een traan.

img_5080 img_5077 img_5058

Dan zijn wij ineens niet meer manager, maar stand-by manager….een vreemd gevoel, maar ook fijn om nog even te kunnen genieten van de prachtige lodge en omgeving. Zo hebben we bij Mihingo o.a. geleerd om paard te rijden en aangezien we nu nog tijd en de mogelijkheid hebben om een lange paardrijdtocht met overnachting in het park te maken, besluiten wij deze activiteit aan onszelf cadeau te doen.  We organiseren 2 collega’s om ons te helpen en stappen op het paard. Na 2 uur paardrijden komen we aan op Kazuma Lookout, een uitkijkpunt midden in Lake Mburo National Park. De tent  en een kop thee staan al klaar en zelfs de bush-wc is meegenomen (en dat terwijl wij nog hadden gezegd dat we de simpele versie wilden doen). Het wordt een prachtige avond bij het kampvuur en als verrassing komen er nog een aantal personeelsleden langs om de avond met ons door te brengen. Weer wordt er gespeecht en groepsfoto’s gemaakt. ’S Nachts in onze tent horen we een luipaard en de volgende dag maken we nog een prachtige tocht over de kam van een van de heuvels in het park. Een fantastische tijd bij Mihingo wordt hiermee perfect afgesloten…….. Goodbeye!!!

img_5254 img_5242 img_5226

Dan is het tijd voor vakantie, zon, zee, strand, nietsdoen, uitslapen, chillen, cocktails en Zanzibar!!! Na een mega lange, onlogische vliegroute (Oeganda – Ethiopië – Kilimanjaro – Zanzibar) komen we uitgeteld aan op Zanzibar. Hier vertoeven wij ruim 2 weken aan het strand van de Oost kust van het eiland. We houden ons voornamelijk bezig met bovenstaande activiteiten en terwijl Sverre een hengeltje uitgooit krijgt Anna een massage. Ook hebben we gesprekken met hotel eigenaren om een nieuwe baan in Afrika te vinden.

img_5276 img_5271 img_5262 img_0251 img_0244 img_0198

Na deze totale relax-vakantie gaan we totaal uitgerust, bijgekleurd, maar helaas nog zonder concrete nieuwe baan na bijna 2 jaar weer naar Nederland.
In Nederland wacht een warm welkom van onze familie. Vreemd, maar ook weer heel vertrouwd om terug te zijn. Nederland is leuk, gezellig en het is fijn om iedereen weer te zien. We hebben gezellige etentjes, drankjes, koffietjes, fijne logeerplekken, prachtig zomerweer, een dagje strand, veel geshopt, weer eens een pan aangeraakt, goede boterhammen gegeten, veel gefietst door de stad en huiselijk op de bank Heel Holland Bakt gekeken ;). Dan komt er na 1,5 week een email uit Zanzibar, of wij nog interesse hebben in een Management baan bij de lodge waar wij bijna 2 weken hebben gelogeerd (Blue Reef Sport & Fishing Lodge). Yes, we mogen weer op pad, een nieuwe uitdaging, terug naar Afrika!!! Het is jammer om al onze lieve familie en vrienden weer gedag te moeten zeggen, want weggaan is nooit leuk, maar super tof dat we nog een keer zo’n gaaf avontuur aan mogen gaan natuurlijk. Dus ja, we hebben ‘ja’ gezegd en weer een enkele reis Afrika geboekt. Op donderdag 6 oktober zijn we wederom door onze lieve familie en onze super heldin Sandra (vraag maar niet waarom..) uitgezwaaid en vertrokken naar Zanzibar.
Wees welkom op dit paradijselijke eiland!

About Anna van Doorn

6 comments

1. Wat n mooie verhalen weer… Ik kijk er enorm naar uit jullie volgende maand op te zoeken! 😀

2. Mijn rijkswaterstaat collega komt bij jullie op bezoek in Zanzibar 🙂

3. Oe, leuk! Blijf nog even plakken daar, dan rijden we langs met ons mobiel…alleen even een opklapkano regelen : )

4. Jaaa ik ben weer een beetje bij. Wat gaaf zeg die vulkaan.
    Heel veel succes met de pizzaovens op Zanzibar!