Sverre’s moeder in Oeganda!

Eindelijk was het dan zo ver. Zaterdag 20 februari 2016! De dag dat ik naar Oeganda zou gaan om Sverre en Anna te bezoeken. Ik was zo blij dat het nu zou gaan gebeuren! Om 5.45 uur haalde de chauffeur mij op die mij naar Schiphol bracht. Om 10.00 uur vertrok het vliegtuig, met een tussenlanding van 2 uur in Kigali (Rwanda), naar Entebbe waar ik om 22.00 uur aankwam. Even wachten op mijn koffertje, uitgebreide formaliteiten bij de douane en toen was er opeens buiten in de donkere avond een vriendelijke Afrikaan met een bordje met mijn naam erop die me naar het Airport Guesthouse bracht om de nacht door te brengen. Het bleek een soort van B&B-achtige accomodatie te zijn, maar dan natuurlijk in Afrikaanse stijl. Leuk! Bij aankomst werd ik aller hartelijkst ontvangen en men verzekerde me dat er goed voor me gezorgd zou worden. Ik had dan ook niets te klagen. De volgende ochtend werd ik na het ontbijt opgehaald door Joseph, die mij naar Mihingo Lodge zou brengen. Onderweg vertelde Joseph mij van alles over Oeganda, terwijl we gedurende een urenlange rit afwisselend door de savannen en door drukke steden en dorpjes reden waar de gehele bevolking zich buiten op scheen te houden en waar men op markten samenkwam of heel hard op volgepakte brommers met familieleden rondreden. Daar tussen liepen dan weer mensen met water, takkenbossen en manden met groente en fruit op hun hoofd. Het was een kleurrijk schouwspel en ik kwam ogen te kort.

En toen, ja hoor…. daar waren ze…. Sverre en Anna stonden bij de ingang van het park te wachten. De vreugde was groot! OndIMG_4438erweg naar Mihingo Lodge zag ik de eerste zebra’s, wrattenzwijntjes, topi’s en impala’s in een schitterende omgeving. Het was een droom om hier met Sverre en Anna te zijn. In de middag liet Sverre me het terrein zien, de tuin, de sIMG_4497tallen en de varkens. IMG_4489Ook maakte ik kennis met het leuke team. Ze verwelkomden me allerliefst. Na heerlijk geslapen te hebben in de King’s Lodge, koninklijk was het zeker, werd er om half 7 door een aardig meisje koffie met koek gebracht, waarna Sverre me kwam halen voor een Gamedrive door Lake Mburo National Park met zijn drietjes. Prachtig, Oeganda in het ochtendgloren! We konden veel dieren spotten. En of het allemaal nog niet genoeg was stond er boven op een heuvel, van waar we een schitterend uitzicht hadden, een Bush-Breakfast voor ons klaar! Compleet met kok, wastafeltje, bushtoilet en champagne. Het was een geweldige verrassing!

Omdat Sverre en Anna ook een paar dagen vrij konden nemen, wat heerlijk voor hun was want het leven op de Lodge is leuk maar heel intens, konden we een paar dagen naar een ander National Park. Via Mbarara en Ishaka vertrokken we al vroeg naar Queens Elisabeth. Het was erg druk onderweg door de steden en plaatsjes. Sverre vertelde me dat het vandaag de dag was dat de kinderen weer naar school moesten na de vakantie. Achterop brommers en andere voertuigen werden de kinderen door hun familie weggebracht. Elk kind neemt een matras om op te slapen mee naar school en een grote blikken trommel met de eerste levensbenodigdheden zoals : zeep, tandpasta, w.c.papier, ondergoed , een pak suiker e.d. Op school aangekomen krijgen ze een uniformpje aan en worden ze kaalgeschoren, geen luizencontrole dus. Zij moeten dan 3 maanden op school blijven en dan krijgen ze weer vakantie en mogen ze naar huis om hun familie op te zoeken, En dit is al voor kinderen vanaf 5 jaar ! Ik dacht aan mijn eigen klasje in Doorn …. En mijn hart brak.

Queen Elizabeth National Park, het park van de olifanten! We hebben ze kunnen bewonderen. Ze kwamen met hele families voorbij en staken over op het pad vlak voor onze auto. Spectaculair! Na een heerlijke lunch in eIMG_4558en hotel in Afrikaans-koloniale stijl hebben we een bijzondere boottocht gemaakt. We zagen prachtige vogelsoorten, nijlpaarden, krokodillen en ook weer veel olifanten langs de oever en in het water. Het was al donker toen we in de Bush Lodge aankwamen. De olielampjes waren al aangestoken en het kampvuur brandde ook al. Onze tenten stonden langs het water van waaruit we geluiden van nijlpaarden hoorden. Niemand scheen zich daar druk om te maken dus deed ik het ook maar niet. We hebben een paar mooie dagen in de Bush Lodge gehad om nooit te vergeten.

Het was nog even afwachten of onze ballonvaart door zou gaan. Om 6 uur in de morgen reden we naar de startplaats waar we de andere ballonvaarders zouden ontmoeten en ja hoor, er stond te weinig wind! Maar na een poosje gewacht te hebben en naar een andere richting te zijn gereden kon het uiteindeIMG_9443IMG_9423lijk tot ieders blijdschap toch doorgaan. Het was mooi en indrukwekkend, net zoals ook de andere dagen ,de foto’s zeggen genoeg…..

Lieve Sverre en Anna het was een reusachtig groot feest om bij jullie in Oeganda te zijn. Dank jullie wel!
Lida (moeder van Sverre)

About Anna van Doorn

2 comments

1. Leuk zeg!

Leuk om ook even Lida’s verhaal te lezen

2. Lida, Wat een prachtige reis met Sverre en Anna zal het geweest zijn!